Pagina's

zaterdag 29 augustus 2015

Babyroze is toegestaan...

Tja babyroze... Meestal vermijd ik dit. Ik hou echter wel van roze, maar dan kies ik meestal knalroze! In mijn eigen kleerkast hangen er ook enkele bloesjes. Hevige kleuren, dat is mijn ding!
Maar nu babyroze... Ik was er direct verliefd op. Vorige week ging ik naar Het machien - Den depot in Heist-op-den-berg. Ze kregen stilletjesaan herfst- en winterstoffen binnen. Dit schatje van Timeless treasure 'Mini chipmunks' was één van de nieuwe stofjes. Wauwh!


Ik besloot iets te maken voor mijn 1-jarige kapoentje. Ik had het gevoel dat zij echt prachtig zou staan met deze kleurtjes en...voor haar heb ik nog niet vaak iets gemaakt...
Het patroontje komt uit Ottobre 3/2015 'Mouse Grey'. Eén van de weinige patroontjes waarbij ze katoen gebruiken. Zeer leuk om te maken!



Nogmaals heb ik gebruik gemaakt van kamsnaps. Wat een gemak! Jolien heeft ze gekozen. Eerst dacht ik 'zwart?' maar uiteindelijk moest ik haar gelijk geven. De kleur past perfect bij de streepjes van de eekhoorns.



Toen het kleedje klaar was, merkte ik op dat het redelijk ruim zou vallen. Daarom probeerde ik het aan bij Jolien. En ja, voor haar is het een mooie tuniek. Misschien kunnen ze het beide aan doen...
Ze vond het zo mooi dat ze haar andere kleedjes niet meer wilde aan doen.


Nog even gek doen! :-)

Stof: Het machien - den depot
Patroon: Ottobre 3/2015 Mouse Grey

dinsdag 25 augustus 2015

Het appeltjeshemdje

We wagen ons eens aan een hemdje dacht ik... In zelfgemaakte kleertjes had ik een mooi bloesje gevonden: LENA. Een patroon voor het kleedje kan je perfect aanpassen naar een hemdje. Al was dit best wel een uitdaging voor mij. Meestal neem ik snel-klaar projectjes of toch waarvan ik zeker ben dat ik niet te hard gefrustreerd zou geraken ;-)
Het was de derde keer ooit dat ik een kraag zou naaien. Al bij al ging het vlot. Ik denk dat ik ergens met het beleg gefoefeld heb of een fout heb gemaakt, al ben ik daar niet zeker van... De uitleg staat niet volledig in het boek, dus heb ik het op mijn manier gedaan.
En het ziet er super schattig uit!


Leve de kamsnaps! Zo gemakkelijk, zo kleurrijk,...en zo goedkoop. Want eigenlijk zijn knopen best wel duur... En ik probeer mijn projectjes toch een beetje low-budget te houden. Hoewel...een tijdje geleden kocht ik enkel stofjes max. 12 euro de meter. Dat is tegenwoordig niet meer waar. Er bestaan zulke prachtige stoffen dat ik wel moet. Als je ervaring ook na ieder naaisel beter wordt, vind ik me wel gepermitteerd om wat meer uit te geven.

Jolien was aan het dansen... Dit kon ik niet scherp fotograferen. Maar zoals je ziet: ze is dolenthousiast met haar bloesje ;-)

Nog even over het stofje. Dit had ik al een tijdje in mijn kast liggen. Deze kocht ik bij Madeline de stoffenmadam. Jolientje koos de stof zelf uit de kast. En ze heeft gelijk: de kleuren en de appeltjes staan haar zeer mooi!
Oorspronkelijk wilde ik een kleedje uit dit appelstofje maken, maar ik heb al zoveel stofjes liggen dat ik besloten heb om gewoon mijn schaar erin te zetten. Durven!!



Dit zou wel eens haar tenue kunnen zijn voor haar allereerste schooldag. Zit gemakkelijk. Broekje dat ze goed aan en uit kan doen. En met het roze bloesje (van Hema) gaat dit perfect! Spannend!





Ze is echt om op te eten! Vind je niet? :-)

Stof: Madeline de stoffenmadam Stenzo
Patroon: Zelfgemaakte kleertjes Lena
Kamsnaps: Madeline de stoffenmadam

dinsdag 18 augustus 2015

Tweede kleedje uit svdhz 2


Het pandakleedje was mijn eerste kleedje uit svdhz 2. Ik wist al gauw dat ik er nog enkele zou maken. De panda's waren een heel groot succes. Dit weekend was er een feestje en Jolientje kreeg veel bewondering. (Ik ben foto's vergeten nemen...)

Het kleedje met de bloemetjes is helemaal anders geworden dan mijn plan. De voorkant van de rok was een klein stukje gerimpeld vooraan, maar dan paste het niet meer aan het bovenstuk... Wat ik al dacht. Dus maakte ik er een plooi van vooraan.


Normaal gezien ging ik er ook mouwtjes aan zetten zoals bij het pandakleedje. Ik werkte een beetje te snel waardoor de mouwen achterwege bleven. Maar ik ben blij met het resultaat.
Het zit bovenaan precies ruim, maar dan kan er in de herfst een truitje onder en kan ze het nog lang aandoen.


Patroon: svdhz2
Stofjes: Madeline de stoffenmadam

Een herfstpulletje

De zomerkleerkast hangt vol. Aangezien het dan ook al bijna september is, heb ik besloten om toch volop aan de herfstkledij te beginnen. Ik ga dit jaar proberen om zelf toch een redelijke collectie bij elkaar te naaien.
Zo heb ik uit de laatste nieuwe ottobre (4/2015) het modelletje Three Times T gekozen. Stond erin als een jongensversie, maar met andere stofjes kan je veel doen. Eerst twijfelde ik aan de combinatie... Zou dit toch ook niet te jongensachtig overkomen?... Wel ik ben blij met het resultaat!
Jolien ook: 'Vogel mooi! Mama maakt...!' (En dan smelt ik weg... :-))

Dit truitje ligt al zeker een week in de kast. Vandaag was het voor het eerst terug frisser, dus het moment om foto's (proberen) te trekken...

Nee mama, nee foto :-)


 De maten uit Ottobre vallen voor mijn smalle meid vaak iets breder uit. Daarom had ik me voorgenomen om een 98, maatje kleiner dan haar confectiemaat te nemen, en deze te verlengen. Acheraf gezien was dit niet nodig. 98 zit haar als gegoten!

Wel heb ik het biais aan de halslijn niet aan elkaar vastgemaakt, aan de schouder. Ze heeft een zeer groot hoofd. Ik heb schrik dat ik het anders niet over haar hoofdje krijg. (Komt al overeen met lagere schoolkind denk ik.)



Er volgen denk ik nog zulke truitjes! Leuk om te maken en ze zitten precies goed ;-)

Patroon: Ottobre 4/2015 Three Times T
Stof gestreept: Madeline de stoffenmadam
Stof vogels: stoffenbeurs

maandag 17 augustus 2015

Het voordeel van twee dochtertjes :-)

Mijn droom was altijd om twee dochtertjes te hebben. Is dit nu omdat ik zelf een schat van een zus heb...? Kans is groot.
Het heeft ook zo zijn voordelen om twee meisjes te hebben. De gigantische kleerkast kan gewoon nog een keer gedragen worden. Ze groeien er zo snel uit, dus zou het zonde zijn van die mooie kleedjes...en de centjes... Ik moet er wel bij zeggen: grotendeels. Want Jolien is een winterkindje en Lotte een lentekindje. Het geluk hebben we dat Lotte steviger gebouwd is en sneller in alles kan.

Zo deed ik een zelfgemaakt T-shirt met paddestoelen aan bij Lotte die ik voor de oudste gemaakt had. Hij paste! Geweldig!

Terwijl ik ons fotoalbum doorbladerde, kwam ik dit T-shirt ook tegen met Jolientje. Best wel grappig, want zij was al een half jaar ouder toen ze deze aan had. (ongeveer 19 maanden)


Zoals je ziet is Lotte (14 maanden) een stevig madammeke. Een guitige, enthousiaste, maar wel met een pittig karakter!


Er zullen nog heel veel kleedjes naar ons jongste gaan! Daarom ben ik ook meer geneigd om voor ons grootste meisje iets te maken. Zij groeit er zo snel niet meer uit ;-)

Patroon: Ottobre 3/2014
Stof: Ooit op stoffenbeurs gekocht
Aan de schouders met kamsnaps

dinsdag 11 augustus 2015

Panda-time!

Wat was ik verliefd op het schattige pandastofje! Ik vond deze bij Madeline de stoffenmadam voor eigenlijk een klein prijsje voor zulk een leuke stof. Ze was er in rood, geel, maar mijn oog viel op de groene.
Als ik dan nog niet onmiddellijk weet wat er me te maken, neem ik meestal een metertje mee. Met mijn kleine meisjes gaat dit nog. Makkelijk dus!

Stof voor durf het zelvers 2 werd uit de kast gehaald. Uit deze editie had ik nog nooit een kleedje gemaakt en dit leek me het ideale stofje. Ik koos voor Marie Celestine met kapmouwtjes. In plaats van knopen gebruikte ik kamsnaps. Super handig! Al moet je soms wel uitkijken dat je ze er op de juiste manier in vastknijpt.


Ik had een maatje 110 gekozen, omdat de vorige editie mij had geleerd dat de kleedjes zeer klein uitvallen voor mijn oudste. Normaal gezien draagt ze een 104. Toen het kleedje klaar was, vreesde ik dat het te groot zou zijn. Maar bij het passen de volgende morgen bleek het goed te zitten. Ik heb het enkel een 5 cm verkort. Tevreden mama!
En ook tevreden Jolien! Ze vindt het fantastisch met de panda's!



Een aan-foto blijf ik voorlopig schuldig... Wordt vervolgd.
Wil je me volgen op bloglovin'?

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/14358705/?claim=jek86ef49mw">Follow my blog with Bloglovin</a>

zondag 9 augustus 2015

Stoere meidenbroek

Je zal me hier nog veel horen stoefen over het magazine La maison Victor. Er staan dan ook fantastische patronen in. Zo zag ik in editie 3 mei-juni de Ray short: een sportieve stoere broek. Eerst twijfelde ik om het te maken in een meisjeseditie. Waarom niet? Meisjes mogen er ook stoer uitzien.

Ik koos uit de stoffendoos een leuk katoentje met vogelmotief dat ik kocht bij Den depot in Heist-op-de-berg. Dit in combinatie met een roze biais. En wat een goede keuze, al zeg ik het zelf!
Zonder problemen, strubbelingen heb ik broekjes voor beide kapoenen kunnen maken uit 1 metertje stof. Maatje 104 en maatje 92. Af en toe iets assorti moet kunnen ;)
Mijn oudste dochter was meteen verliefd op het broekje!





Tijdens deze warme dagen komt zulk broekje zeker van pas. Op vrijdag is het 'oma en opa'-dag :) en zoals je kan zien, ze genoten ervan!

Ook eens iets voor mezelf...

Kleedjes maken voor mijn kleine meiden: fantastisch en graag! Mezelf vergeet ik wel eens of eerder...ik durf er niet altijd aan te beginnen. Vooral omdat ik geen zin heb om mooie stoffen te verknippen en achteraf erop uit te komen dat de maten helemaal niet kloppen... Te veel frustratie willen we niet. Het moet plezant blijven.
Ondertussen zijn mijn naai-ervaringen al sterk verbeterd. In korte tijd heb ik terug veel kleedjes gemaakt en het lukt steeds beter en beter. Daarom: Iets voor mezelf! (Foto-ervaring moet ik ook nog opdoen ;) Van mijn kindjes mooie foto's trekken is veel makkelijker.)

Wat maakte ik voor mezelf?
Ik zag prachtige resultaten verschijnen van de Harley Top uit La maison victor. De uitgave waarin deze stond had ik nog niet, dus heb ik deze onmiddellijk nabesteld. En wat een superpatroon! Snel klaar, past perfect, valt mooi! Tevreden ik!




De stof kocht ik in Den boom in Lier. Heel zacht en soepel. Ik was meteen verliefd op de print waarop je kunt blijven zoeken naar de verschillende figuren die erop staan. Er volgen nog meer versies van de Harley Top!

dinsdag 4 augustus 2015

Durf ik de uitdaging aan?!

Heel veel twijfel is er overgegaan vooraleer ik een blog durfde opstarten.
Al enige tijd volgde ik via bloglovin' fantastische blogs en aangezien ik de laatste tijd de naaikriebels echt weer te pakken heb, dacht ik waarom niet ;)

Een naam had ik al bedacht...
Ik heb 2 fantastisch schattige dochtertjes die soms ook wel eens in 'b'engeltjes veranderen... Jolien is 2,5 jaar en mag in september starten met school. Spannend! De jongste kapoen, Lotte, is begin juni net 1 geworden.
Je kunt al raden...mijn blognaam heb ik bedacht aan de hand de namen van mijn twee meiden. Hierbij heb ik hulp gekregen van het facebookgroepje 'De stoffemiekes'. Bedankt!
Het is geworden: LOTTELIEN. Klinkt fris en vrolijk vind ik!

Tussen de prachtige lavendel in Frankrijk. Jolien haar kleedje is het zelfgemaakte jurkje uit lmv: Jill jurk. Echt een aanrader!

Ziezo we zijn gestart met de uitdaging! Benieuwd wat de toekomst brengt!